Tapk Ekologija.lt bendruomenės nariu - Prisijunk su Facebook   arba Registruokis

Ekologija mieste

Autorius: Darius_R
Data: 2011.10.18 09:54

Reitingas:
0/0

Ekologija? Kas tai? Panašu į naujų laikų kultą. Su ja keliamės ir einame miegoti. Kaskart įsijungę televizorių ar panorėję panaršyti internete neišvengiamai susiduriame su karaliene Eko etikete. 


Pastaruoju metu tai taip dažnai verslo, žiniasklaidos, politikų, studentų ar kitų garbingų profesijų atstovų vartojamas žodis, jog rodos jis įgauna magišką galią ir tampa svarbiausiu burtažodžiu į sėkmę. Jei šiandien savo gyvenime nematome ant pakuotės užrašo eko ar bio tarsi pajuntame sąžinės graužimą. Šie naujųjų laikų burtažodžiai tampa švarios sąžinės ir doro piliečio sinonimais. Ar tikrai?

Du trečdaliai Lietuvos gyventojų gyvena mieste. Jie suvartoja didžiąją dalį visos eko-armijos produkcijos, pradedant nuo eko sūrelių baigiant hibridiniais „žaliais“ automobiliais, kurių kuro sanaudos vistiek didesnės už naujo „paprasto“ vokiško dyzeliuko. Atrodo, kad ekologija tapo nauja religija arba kitaip sakant mada. O gamintojams tai tiesiog naujas būdas pasipelnyti. Juk eilinis vartotojas niekada netikrins ir neieškos, kas ištikrųjų slepiasi po šiuo užrašu. Perkamas šiuo atveju geras jausmas ir lapelis su antspaudu: ”švari sąžinė“ arba „aš saugau (vadinasi myliu) gamtą“. 
O gyvenimas ir toliau teka sava vaga. Žmonės gimsta ir miršta, pasaulis nesustojamai sukasi, o mes vis labiau tampame „eko“ vartotojais. Kasdien mūsų pirkinių krepšelius papildo vis naujas civilizacijos išradimas, kuriam pagaminti reikia sudedamųjų dalių iš pusės pasaulio ir miklių kinietiškų rankų, bei milžiniškos logistikos sistemos kol visa tai patiekiama mums ant virtualios ar realios lėkštutės, kad suvartotume. 

Žinoma reikia prieskonių, kitaip vartojimo apimtys gali būti visai nepatenkinamos. Tuomet šiuolaikiniai marketingo guru prideda truputi gražios pakuotės, pabarsto reklamos priedais ir dar viska užpila neįtikėtinų nuolaidų padažu. Bet atrodo, kad vartojimo tai nebepadidina. Gal trūksta reklamos, o gal prieskonių mažai? Kokių priedų trūksta? Pastaraisiais metais atsakymas buvo naujas ir puikiai užjūrio bandymuose pasirodęs eko burtažodis. Kartais darosi net smalsu, ką dar jie sugalvos? Ekologiškus dūmus, o gal savaime per tris metus suįrančias padangas. Tuomet jas parduoti tikrai reikėtų greitai. Būtų labai nesmagu pusiaukelyje iš parduotuvės mašinos ratlankiais grandyti vis dar kažkodėl neekologišką asfaltą. Tačiau atrodo ir šis burtažodis turi galiojimo laiką. O gal reikėtų sakyti vartojimo limitą. 

Manau, Vydūnas buvo teisus sakydamas, kad svarbiausia saikas. Aha! Čia turbūt žodis, kurį tik per savo didžiausius košmarus sapnuoja šaunieji reklamos ir pardavimų ekspertai. Saikingas vartojimas. Skamba kaip nereali utopija. Juk visi ekonomikos analitikai ir ekspertai kaip susitarė diagnozuoja, kad ekonomikai būtinas nuolatinis vartojimo augimas. Nuolatinis vartojimo augimas? Tai reiškia, kad jeigu nepadidinsime savo vartojimo tai ekonomika neaugs. O kaip galime padidinti savo vartojimą? Atrodo ponai ir ponios teks daugiau pirkti ir dar kartą pirkti. Skamba neblogai, ar ne? Juk tai nėra „sunkiausias“ darbas? Tačiau, kad galėtume vėl ir vėl pirkti, ir padėti pūsti vartojimo burbuliuką atrodo teks ir daugiau uždirbti. Tai reiškia, kad valstybei reikės daugiau pinigų sumokėti norintiems uždirbti. O tai turbūt reiškia, kad valstybei reikės daugiau skolintis. 

Na gal neviskas taip paprasta, bet schema visada identiška. Dirbti-pirkti-dirbti-pirkti-dirbti-pirkti. Ir taip visą laiką didėjančiais tempais. Atrodo gerokai įsibėgėjom bandydami išnarplioti vieną visai nekaltą terminą. Tai ar įmanoma ekologija mieste? Turbūt tai neturi nieko bendra su visomis eko ir bio pakuočių reklamomis. O ir mūsų sąžinė ar turėtų šiuo atvėju jaudintis? Juk gyvenant miesto skruzdelyne ir kvepuojant miesto oru net ir suvartojus visus įmanomus eko produktus sveikata turbūt netaps geležinė. 

Čia turbūt labiau reikalingas pats saikas apskritai vartojant ir fizinės bei moralinės pastangos norint pasiekti savo kūno ir aplinkos darną. E.Hemingvėjus sakė: “Kas sutvardo save, yra stipresnis už miestų užkariautojus”. Visai gundanti perspektyva, ar ne? Būti stipriu! To ir norėtųsi visiems palinkėti. Nebijoti vartoti mažiau ar kitaip nei sako mūsų naujieji pranašai iš spalvotųjų ekranų. Ekologija mieste turbūt prasideda nuo ekologijos viduje. Ramus, atsipalaidavęs ir besišypsantis žmogus. Sąmoningas vartojimas. 

Nežinau, nežinau... Suabejos daugelis. Skamba kaip utopija. Ramus, laimingas... Ar taip iš viso būna? Atsakymas: taip, būna. Ir tam pasiekti tikrai nereikia didelių pastangų ar gabumų. Tereikia, kaip ragino Oscaras Wilde'as: „Būti savimi – visi kiti vaidmenys jau paimti”. Ramios ir laimingos ekologijos. 

 Tolimesniam domėjimuisi: www.esujums.lt

Norėdami rašyti komentarus prisijunkite prie Ekologija.lt bendruomenės Prisujunk su Facebook  
© ekologija.lt, 2012. Visos teisės saugomos. Atsiliepimai, komentarai ir pagalba - pagalba@ekologija.lt